Tuesday 16 June 2015

Aku, Muffin dan kanak - kanak ..

Assalamualaikum.... tok tok tok...

morning rise and shine ..

actually ni cerita semalam la.. tapi disebabkan semalam aku agak busy.. baru sempat nak update pagi ni.. memandangkan aku tak berapa free sangat. aku curi2 jugakla untuk mengupdate... so.. korg bersiap sedia la membaca bebelan aku.. haaahahha.. 

Bismillahirrahmanirrahim.... first.. aku tak der la pandai sangat buat muffin or kuih or kek ni.. and aku tak suka pun buat sume benda tu.. selalu mak aku yang rajin buat dan dibantu dengan adik - adik aku.. haahahaa.. so.. semalam di dalam sejarah buat pertama kalinya aku membuat muffin sambil dibantu oleh anak - anak ... tepukan untuk aku... huhuuhuhu... oke malas nak membebel..

ni gambar buat tatapan korg.. 
 ni bukan hangit tau... ni muffin coklat... bolehla.. first trial...
proses membuat muffin.
nak tahu resepi ke?? aku sharela.. tapi ni pun resepi dari orang.. 

Resepi Muffin Coklat Cip yang simple :

Bahan - bahan :
120 gram gula pasir
125 gram mentega 
3 biji telur
2 sudu besar susu tepung (susu yang budak2 punya tu)
250gram tepung naik sendiri
3 sudu besar serbuk koko 
100ml air
coklat cip secukupya.. (tapi aku pakai coklat manik tu sebab tak ada coklat cip)


Cara membuat :
*Sediakan semua peralatan dan pastikan semua peralatan bersih dan bahan - bahan mencukupi .. hiihihih.. (selingan)
* tangan pastikan bersih
*panaskan oven lebih kurang 15minit sebelum digunakan..

1. Pukul mentega dan gula pasir sehingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu sebanyak 3 biji dan pukul lagi.
3. Maukkan pula tepung naik sendiri, susu tepung, serbuk koko serta air.
4. Pukul semua bahan sehingga semuanya sebati.
5. Sudukan adunan dan masukkan kedalam cup muffin sehingga 80% cup sahaja.
6. Akhir sekali, taburkan coklat cip atau coklat manik di atasnya.
7. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah celcius dan bakar selama 15 minit.
8. Sedia untuk dihidang dan selamat mencuba ... ^_^ 

* Boleh dibuat bersama kanak - kanak dan good luck..
#akulensakamu ..
Maaf serba serbi kekurangan... 
Adiosss... bubyeee... 























No comments:

Post a Comment